Nový benzin E10. Mají zahrádkáři problém? Nikoliv.

Nový benzin E10. Mají zahrádkáři problém? Nikoliv.

Nový benzin E10. Mají zahrádkáři problém? Nikoliv.

Od 1. ledna 2024 se Česká republika zařadila mezi 18 evropských zemí, v nichž všechny čerpací stanice prodávají řidičům, ale i nám, kdo používáme zahradní techniku s benzinovým motorem, nový benzin s názvem E10. Mezi státy, ve kterých nové palivo začali prodávat už dříve, jsou například Velká Británie, Německo, Slovensko, Maďarsko, Švédsko, Finsko, Rakousko, Benelux nebo Francie. Na další země tato změna ještě čeká.

Co je E10?

Jedná se o nový typ benzinu, který má vyšší, až 10% podíl biosložky. Nejčastěji je to ethanol, tedy vlastně líh. Benzin, který jsme do konce loňského roku většinou čerpali, měl tento podíl max 5 %. E10 je tedy díky zdvojnásobenému podílu biosložky ekologičtější, protože při jejím spalování vzniká o poznání méně emisí skleníkových plynů. Zavedení E10 u nás tedy není žádnou zásadní změnou a zkušenosti z jiných zemích, ve kterých již byla zavedena, to jen potvrzují. A tudíž drtivá většina běžných majitelů novějších aut, novějších motocyklů i běžné benzinové zahradní techniky nemusí tuto změnu nijak řešit. Jenže je tu okolnost, na kterou je potřeba brát zřetel.

Malá potíž se skladováním

Vedle nekompatibility s výrazně staršími vozy (konkrétní modely aut lze zjistit na www.e10info.eu) má nová E10 ještě jednu nevýhodu: hůře se skladuje, přesněji, má trochu nižší trvanlivost. V nádrži nebo v kanystru vydrží E10 v dobré kvalitě maximálně 30 dní.

Důvodem je skutečnost, že ethanol, který je v tomto novém benzinu ve vyšší míře obsažen, se rád mísí s vodou, která se při delším skladování paliva v nádrži nebo kanystru logicky vysráží. Pokud ethanol absorbuje vodu, oddělí se od benzinu, a protože je těžší než benzin, usadí se na dnu nádrže. Na takovou tekutinu samozřejmě motor nepojede a hrozí jeho poškození. Tento problém, dodejme, že snadno řešitelný, se týká déle odstavovaných aut, která nejezdí přes zimu, ale také motocyklů i sezonně používané benzinové zahradní techniky.

Filtr motorové kosy

E10 a zahradní technika

Nové palivo je použitelné ve všech benzinových zahradních strojích ze současné i dřívější nabídky Mountfieldu bez jakéhokoliv problému. „Naše stroje se spalovacím motorem mají specifikaci vhodného paliva napsanou v návodu k použití,“ říká Pavel Klička, ředitel divize služeb. „Renomovaní výrobci zahradní techniky s motory Briggs&Stratton, Honda, Oleo-Mac nebo i privátních značek shodně uvádí, že benzin s obsahem ethanolu do 10 %, tedy E10, lze v těchto strojích bez omezení používat,“ ujišťuje Pavel Klička. A dodává, že je velmi důležité používat vždy palivo čerstvé, které by nemělo být starší než 30 dnů. Hned po tankování je vhodné použít i stabilizátor paliva tedy aditivum, který pomáhá eliminovat výše zmíněná rizika.

Na konci sezony je rozhodně lepší nechat nádrž stroje a palivový systém zaplněný než prázdný. Aditivum by měli do benzinu aplikovat pokaždé rozhodně ti, kteří používají své benzinové stroje jen párkrát za rok.

Pravidelná údržba

Dobrou prevencí a nástrojem pro prodloužení životnosti jakéhokoliv spalovacího motoru je správně prováděná odborná údržba palivové soustavy vč. případného čištění ultrazvukem. Tuto službu lze například využít v rámci každoročních posezonních prohlídek v servisních střediscích Mountfield, kde stroj i motor prohlédnou, provedou údržbu a připraví na další sezónu.


Servis zahradního traktoru

Mohlo by vás zajímat

Stabilizátor paliva

Tipy pro vás

Stabilizátor paliva B&S 100 ml (na 10l)
150 Kč
Stabilizátor paliva DYNAMAX E10 500 ml
460 Kč