Vše, co potřebujete vědět o pilách

Řetězové i okružní pily mají široké využití. Při řezání palivového dřeva, práci v lese, v okolí domu, na stavbě, při tesařských pracích i třeba při prořezávání stromů na zahradě. Jaká pila je pro vás vhodná? Jak o ni správně pečovat? I na tyto otázky vám odpovíme v tomto článku.
Motorové pily

  • Druhy pil a jejich použití
  • Benzinové pily
  • Elektrické pily
  • Okružní pily
  • Jak vybrat pilu?
  • Jak zprovoznit pilu?
  • Jak se starat o pilu? Co zvládnu sám a na co bych měl vyhledat servis?
  • Jaký je správný poměr oleje a benzínu je do motorové pily?
  • Jaký pracovní interval je u benzinové a elektrické pily?
  • Jak se starat o řetěz?

Druhy pil a jejich použití

Benzinové pily

Nejrozšířenější a nejprodávanější typ pil. Takzvané motorovky jsou nedílnou součástí mnoha domovů, a to zdaleka nemusí jít o dřevorubce. Dělí se do následujících kategorií:
 
HOBBY pily - jsou určené pro řezání menšího množství dřeva pro osobní potřebu, na prořezávání stromů i pro truhlářské a tesařské účely.
 
FARMÁŘSKÉ pily – jsou určeny pro zpracování většího množství palivového dřeva, pro drobné vlastníky lesa nebo pro občasnou lesní samovýrobu jako je kácení menších stromů, probírky, prořezávky i čištění lesa po těžbě.
 
PROFI pily – tyto jsou vhodné pro přípravu velkého množství palivového dřeva, práci v lese, řezání a zpracování velkých kmenů. Jedná se o výkonné stroje s dlouhou životností.

Benzinová pila se skládá z dvoutaktního motoru, na který je přes pružný článek připojen membránový karburátor. Výfuk je uložen na druhé straně motoru a je v něm katalyzátor. Přední a zadní rukojeť umožňuje uchopení motorové pily. Rukojeti jsou k tělesu pily připojeny přes antivibrační prvky, v zadní rukojeti je velice často integrována palivová a v předu v karteru olejová nádrž. Na boku motoru je instalována odstředivá spojka s bezpečnostní brzdou, která zajišťuje přes řetězku přenos výkonu motoru na řetěz. V horní části tělesa pily je umístěn vzduchový filtr.

Válec motoru je tlakově litý, stěny válce jsou opracovány diamantovým nástrojem a pokoveny vrstvou niklu, což snižuje tření a prodlužuje životnost stroje. Píst má jeden nebo dva pístní kroužky, které lépe zajistí těsnící i stírací funkci. Kliková hřídel je kovaná.

Niklovaný povrch válce motoru
Niklovaný povrch válce motoru

Kovaná hřídel
 

Další možné výbavové prvky

Dekompresní ventil
Usnadňuje startování snížením komprese a tedy i síly potřebné pro nastartování.
 
Primer
Umožňuje nasání paliva do karburátoru a tedy snazší rychlejší startování (není potřeba nasát palivo pohybem pístu několikanásobným zatažením za startovací šňůru).
 
Poloautomatický sytič EASY START
Usnadňuje startování – pila je automaticky nastavena na „půl plyn“.
 
Regulace mazání
Umožňuje upravit množství oleje, které se dostává na lištu.
 
Letní / zimní provoz
Reguluje teplotu nasávaného vzduchu – usnadňuje provoz v mrazivém počasí a zajistí práci za konstantních podmínek.

Bezpečnostní brzda
V případě zpětného vrhu zastaví řetěz během okamžiku.
 
Zachycovač řetězu
Slouží k zachycení řetězu v případě jeho sklouznutí z lišty, přetržení, apod. Chrání obsluhu před případným zraněním od přetrženého či odletujícího řetězu.
 

Elektrické pily

Jsou určeny ke zpracování menšího množství dřeva, například do krbu, vhodné jsou na drobnější práce na zahradě nebo do dílny. Všude tam, kde máte zaručen přívod elektřiny.

Pila se skládá z příčně uloženého kolektorového elektromotoru. Pohyb je zjištěn pomocí ozubeného pastorku na hřídeli motoru a ozubeného převodového kol. Přenos pohybu na řetězku je řešen pomocí axiální spojky. Řetězka pohání hoblovací řetěz.

Pily jsou vybaveny bezpečnostní doběhovou brzdou řetězu, která brzdí celý mechanismus včetně motoru. V přední části mají nádrž na olej, který s pomocí olejového čerpadla maže lištu a řetěz.
Pily mají boční napínání řetězu – velmi snadný způsob pomocí regulačního kolečka na boku pily.Elektrická  pila

Elektrická pila

Okružní pily

Pro mnohé je možná zažitější název cirkulárky. Jedná se o robustní stroje na řezání velkého množství palivového dřeva. Za jedno odpoledne ho s cirkulárkou nařežete tolik, že vám vystačí na celou topnou sezónu.
Cirkulárka je stroj s elektromotorem, který roztočí velkou silou kotouč z tvrdokovu. Ten se všemi svými zuby zakousne do polena a během chvilky provede řez.
Cirkulárka je opatřena bezpečnostním krytem kotouče i elektrickou brzdou. Stroje jsou stabilní a mají kolečka, která usnadňují transport. Moderní cirkulárky jsou navíc vybaveny i výsuvnou podpěrou pro řezání delších kulatin a výsuvnou zarážkou pro řezání špalků stejné délky.

Základnu tvoří svařené ocelové profily s pohyblivou kolébkou pro dřevo a ochranným krytem kotouče. Na těle je upevněný asynchronní elektromotor (2 a 4 pólový), na jehož hřídeli je připevněn pilový kotouč z tvrdokovu. Pila je vybavena dvoutlačítkovým spínačem se zásuvkou a elektrickou brzdou.

Cirkulárka

Jak vybrat pilu?

Každý by měl vyhodnotit své potřeby i finanční možnosti. Když nepotřebujete řezat v lese a pila vám stačí na řezání polen do krbu nebo prořezávání stromů, asi si vystačíte s prodlužovačkou a elektrickou pilou. Jsou lehčí i méně náročné na údržbu a pořizovací náklady jsou o něco nižší než u pil benzinových. Na řezání většího množství dřeva i práci v terénu volte pilu benzinovou. Díky silným motorům zastanou větší množství práce. Počáteční investice do takové pily je sice o něco vyšší, ale zase mají dlouhou životnost.

Jak zprovoznit pilu?

Dolijeme provozní kapaliny, nandáme řetěz s lištou, dopneme řetěz, zkontrolujeme bezpečnostní prvky a jdeme řezat. Pravidelně kontrolujeme dopnutí řetězu.

Jak se starat o pilu? Co zvládnu sám a na co bych měl vyhledat servis?

Je třeba čistit pravidelně vzduchový filtr, protože čistý filtr = nižší spotřeba, nižší emise výfukových plynů. Pěnová (molitanová) vložka filtru se čistí vypráním v teplé vodě se saponátem (v žádném případě ne v benzínu – dochází k jeho rozpadnutí). Papírová vložka se čistí poklepem, nylonová vložka se vyklepe, pak vypere v teplé vodě s trochou saponátu a nechá se vyschnout.
Dále je třeba očištění žebrování motoru kvůli chlazení, občasná kontrola zapalovací svíčky, výměna palivového filtru v nádrži.
Vždy je třeba zajistit dostatečné mazání olejem určeným pro ztrátové mazání strojů.
Po sezóně musíte vylít nebo úplně spotřebovat palivo v nádrži a karburátoru. Je vhodné jednou za rok nechat pilu prohlédnout a seřídit v odborném servisu.

Motorová pila

Jaký je správný poměr oleje a benzínu je do motorové pily?

U pil Oleo-Mac je ideální poměr 1:50, u pil Mountfield 1:40. Palivová směs je jakýkoli benzin Natural smíchaný s olejem pro dvoutaktní motory v odpovídajícím poměru. Používají se speciální oleje pro mazání vysokootáčkových motorů. Před nalitím do nádrže je nutné palivo řádně protřepat.

Foto: 20150916-_DSC9448.tif

Jaký pracovní interval je u benzinové a elektrické pily?

Žádný interval není, záleží podle použití. U farmářských a profi benzinových pil jsou intervaly práce delší. Asi nikdo nevydrží řezat hodiny bez pauzy, nějakou přestávku pila určitě uvítá. Jak elektrická, tak benzinová.

Jak se starat o řetěz?

Pravidelně kontrolovat, zda pila maže řetěz. Provedeme to tak, že pilu rozjedeme do plných otáček a proti suchému místu vyzkoušíme, zda-li zanechá mastný pruh na podkladu. Řetěz pravidelně brousíme kulatým pilníkem a dále kontrolujeme výšku omezovacích zubů podle měrky, případně plochým pilníkem zbrousíme.  Jednou za 3-4 normální broušení si necháme řetěz nabrousit na brusce, kde dojde ke stejnému zbroušení všech zubů pod stejným úhlem.

Jak nabrousit řetěz?

Zabrzdíme pilu, podložíme špičku a kulatým pilníkem pohybujeme třemi tahy vždy ze zubu ven podle správného úhlu.

Jak a jak často se provádí mazání řetězu?

Ztrátové mazání je u elektrické pily automatické pokud běží motor, u benzinových pil při vyšších než volnoběžných otáčkách dochází k mazání lišty a řetězu.


Prohlédnout sortiment pil a prořezávačů