Elektrokola dostávají v sezoně zabrat. Jak se o ně starat?
29. 8. 2022
Elektrokola dostávají v sezoně zabrat. Jak se o ně starat?
Užili jste si letos dovolenou v sedle elektrokola? Nebo se za krásami naší země v sedle nejpopulárnějšího dopravního prostředku současnosti teprve chystáte vyrazit? V každém případě vám jistě přijde vhod pár užitečných rad, jak se o svůj milovaný bicykl na vícedenních túrách po rovině i v kopcích správně postarat. Elektrokola totiž dostávají během dovolených, kdy na nich denně najezdíme desítky a desítky kilometrů, pořádně zabrat.
„Ale na druhou stranu jsou na zátěž stavěná a hned tak je něco nerozhodí. Přesto mohou na jejich bezchybný provoz mít vliv současné extrémně vysoké teploty i nečekané průtrže mračen,“ upozorňuje náš servisní technik Aleš Novotný. V soukromí je nadšeným a dlouholetým cyklistou a v Mountfieldu kvalifikovaným odborníkem právě na elektrokola. Takže, co nám radí?
Servis před dovolenou
Předně bychom si měli připomenout, že každé elektrokolo by mělo minimálně jednou za rok projít rukama servisního technika, Ideálně během zimy nebo brzy na jaře, kdy je na to dost času. Prostě klasický servis před cyklo sezonou. To proto, abyste měli jistotu, že je v pořádku a připravené na bezpečný provoz.
Také před každou jízdou byste si měli zkontrolovat, že všechny komponenty jsou funkční a v pořádku – zejména brzdy a výplety. Pokud si nejste jisti, zastavte se raději v servisu. Nezapomeňte také, že nové elektrokolo je potřeba dát po najetí prvních 200 až 300 kilometrů (maximálně 500 km) na garanční prohlídku. Tu v Mountfieldu provádíme zdarma.
Kvůli vedru to chce pauzy
Možná už se vám někdy stalo, že během jízdy to najednou udělalo cvak, a motor se vypnul. Nelekejte se. Každý elektromotor se při provozu zahřívá, a když jsou úmorná vedra, je toto zahřívání mnohem intenzivnější. Proto mají všechny středové elektromotory na elektrokolech zabudovaný teplotní snímač.
Ten při dosažení určité kritické teploty motor automaticky na chvíli vypne, což se nejčastěji stane při nějakém delším stoupání. V zásadě o nic nejde, je to bezpečnostní pojistka proti tomu, aby se motor nespálil. Ale časté extrémní přehřívání a v důsledku toho i častá aktivace pojistky může časem snížit životnost motoru.
Během opravdu horkého dne je tedy důležité to s vysokým zatěžováním motoru nepřehánět. Nejezděte delší dobu na nejvyšší stupeň asistence, chce to občas přejít na střední nebo nižší úroveň motorové přípomoci. Pokud jste na horách a jedete delší trasu jen do kopce, dejte si občas pauzu a motor nechte trochu zchladnout. Elektrokolo prostě není motorka.
Pozor na lijáky
Proti menšímu letnímu deštíku a stékající vodě nebo nějakému průjezdu mělkým brodem jsou baterie a motor elektrokola dobře chráněny. Měli bychom se ale vyhnout tomu, aby kolo jelo delší dobu v nějakém silném lijáku. Prudká a stříkající voda by mu už vadit mohla. Pokud vás průtrž mračen zastihne, je lepší se někam schovat. Kdyby elektrokolo zmoklo hodně, je rozumné v cíli cesty vyjmout baterii a nechat vše dobře vyschnout, aby po opětovném vložení nedošlo k případnému zkratu.
Dobíjení bez obav
U každého elektrokola je uváděn maximální dojezd na jedno nabití baterie. Nejvyšší udávaná hodnota výrobcem platí pro provoz v ideálních podmínkách. Dojezd hodně ovlivňuje hmotnost jezdce, úroveň asistence, terén, v jakém se pohybujeme, ale i třeba povětrnostní podmínky či nahuštění plášťů.
Při extrémních podmínkách a vysoké zátěži se dojezd může snížit. Proto je víc než rozumné vézt s sebou i nabíječku a dobře si rozvrhnout trasu, abyste si baterii mohli někde dobít. Alespoň částečně. Třeba v restauraci během oběda. Při takové přestávce nenechávejte elektrokolo na prudkém slunci, ale postavte ho do stínu. Po dojezdu do cíle výletu baterii vyjměte a dobijte. A to i když jí ještě nějaká kapacita zbývá. Značkovým Li-Ion bateriím Samsung, které v elektrokolech MTF najdete, to vůbec nevadí, protože nemají paměťový efekt.
Myslete na očistu
Kolo na noc zaparkujte pod střechou, aby na ně nemohl déšť (a nenechavci). Pokud jste jeli náročnějším terénem, například v blátě, a kolo je hodně zašpiněné, měli byste očistit řetěz, kluzáky vidlice a ošetřit je k tomu určenými oleji – olejem na řetěz a silikonovým olejem. Při mazání řetězu a vidlice však dejte pozor, abyste si nezamastili brzdové kotouče.
Jsme vám nablízku
A ještě jedna informace. Pro zákazníky, kteří si u nás pořídili elektrokolo, máme samozřejmě i něco speciálního. Jde o exkluzivní službu CYKLOASISTENCE, tedy rychlou pomoc v případě nehody, defektu, vybité baterie nebo dokonce odcizení elektrokola. Více se dozvíte ZDE.
Tak spoustu v pohodě ujetých kilometrů v sedle elektrokola.
„Ale na druhou stranu jsou na zátěž stavěná a hned tak je něco nerozhodí. Přesto mohou na jejich bezchybný provoz mít vliv současné extrémně vysoké teploty i nečekané průtrže mračen,“ upozorňuje náš servisní technik Aleš Novotný. V soukromí je nadšeným a dlouholetým cyklistou a v Mountfieldu kvalifikovaným odborníkem právě na elektrokola. Takže, co nám radí?
Servis před dovolenou
Předně bychom si měli připomenout, že každé elektrokolo by mělo minimálně jednou za rok projít rukama servisního technika, Ideálně během zimy nebo brzy na jaře, kdy je na to dost času. Prostě klasický servis před cyklo sezonou. To proto, abyste měli jistotu, že je v pořádku a připravené na bezpečný provoz.
Také před každou jízdou byste si měli zkontrolovat, že všechny komponenty jsou funkční a v pořádku – zejména brzdy a výplety. Pokud si nejste jisti, zastavte se raději v servisu. Nezapomeňte také, že nové elektrokolo je potřeba dát po najetí prvních 200 až 300 kilometrů (maximálně 500 km) na garanční prohlídku. Tu v Mountfieldu provádíme zdarma.
Kvůli vedru to chce pauzy
Možná už se vám někdy stalo, že během jízdy to najednou udělalo cvak, a motor se vypnul. Nelekejte se. Každý elektromotor se při provozu zahřívá, a když jsou úmorná vedra, je toto zahřívání mnohem intenzivnější. Proto mají všechny středové elektromotory na elektrokolech zabudovaný teplotní snímač.
Ten při dosažení určité kritické teploty motor automaticky na chvíli vypne, což se nejčastěji stane při nějakém delším stoupání. V zásadě o nic nejde, je to bezpečnostní pojistka proti tomu, aby se motor nespálil. Ale časté extrémní přehřívání a v důsledku toho i častá aktivace pojistky může časem snížit životnost motoru.
Během opravdu horkého dne je tedy důležité to s vysokým zatěžováním motoru nepřehánět. Nejezděte delší dobu na nejvyšší stupeň asistence, chce to občas přejít na střední nebo nižší úroveň motorové přípomoci. Pokud jste na horách a jedete delší trasu jen do kopce, dejte si občas pauzu a motor nechte trochu zchladnout. Elektrokolo prostě není motorka.
Pozor na lijáky
Proti menšímu letnímu deštíku a stékající vodě nebo nějakému průjezdu mělkým brodem jsou baterie a motor elektrokola dobře chráněny. Měli bychom se ale vyhnout tomu, aby kolo jelo delší dobu v nějakém silném lijáku. Prudká a stříkající voda by mu už vadit mohla. Pokud vás průtrž mračen zastihne, je lepší se někam schovat. Kdyby elektrokolo zmoklo hodně, je rozumné v cíli cesty vyjmout baterii a nechat vše dobře vyschnout, aby po opětovném vložení nedošlo k případnému zkratu.
Dobíjení bez obav
U každého elektrokola je uváděn maximální dojezd na jedno nabití baterie. Nejvyšší udávaná hodnota výrobcem platí pro provoz v ideálních podmínkách. Dojezd hodně ovlivňuje hmotnost jezdce, úroveň asistence, terén, v jakém se pohybujeme, ale i třeba povětrnostní podmínky či nahuštění plášťů.
Při extrémních podmínkách a vysoké zátěži se dojezd může snížit. Proto je víc než rozumné vézt s sebou i nabíječku a dobře si rozvrhnout trasu, abyste si baterii mohli někde dobít. Alespoň částečně. Třeba v restauraci během oběda. Při takové přestávce nenechávejte elektrokolo na prudkém slunci, ale postavte ho do stínu. Po dojezdu do cíle výletu baterii vyjměte a dobijte. A to i když jí ještě nějaká kapacita zbývá. Značkovým Li-Ion bateriím Samsung, které v elektrokolech MTF najdete, to vůbec nevadí, protože nemají paměťový efekt.
Myslete na očistu
Kolo na noc zaparkujte pod střechou, aby na ně nemohl déšť (a nenechavci). Pokud jste jeli náročnějším terénem, například v blátě, a kolo je hodně zašpiněné, měli byste očistit řetěz, kluzáky vidlice a ošetřit je k tomu určenými oleji – olejem na řetěz a silikonovým olejem. Při mazání řetězu a vidlice však dejte pozor, abyste si nezamastili brzdové kotouče.
Jsme vám nablízku
A ještě jedna informace. Pro zákazníky, kteří si u nás pořídili elektrokolo, máme samozřejmě i něco speciálního. Jde o exkluzivní službu CYKLOASISTENCE, tedy rychlou pomoc v případě nehody, defektu, vybité baterie nebo dokonce odcizení elektrokola. Více se dozvíte ZDE.
Tak spoustu v pohodě ujetých kilometrů v sedle elektrokola.
Ostatní také zajímá
Mohlo by vás zajímat
Tipy pro vás
21 000 Kč
29 000 Kč
45 000 Kč
38 000 Kč
43 000 Kč
67 000 Kč