Vše o bateriích do elektrokol

Elektrokola MTF ujedou na jedno nabití až 210 kilometrů. Dojezdy jsou nejvíc závislé na kapacitě baterie, proto jsme letos vsadili na maximální kapacitu kapacitu, aby dojezdy byly co nejdelší. Pokud si koupíte horské nebo krosové elektrokolo řady 7.1, můžete na něm mít nejsilnější integrovanou baterii na trhu s kapacitou 24,5 Ah značky LG. K elektrokolům s motory BOSCH 4. generace zase můžete zvolit nejsilnější baterii od Bosche PowerTube 625 Wh.
Když přijedete domů, baterii dáte do nabíječky, která je součástí každého elektrokola. Vybitou baterii nabijete do plného stavu pomocí rychlonabíječky do 5 hodin (kapacita 24,5 Ah). Na našich elektrokolech najdete výhradně značkové baterie SAMSUNG, LG a BOSCH. U většiny modelů městských elektrokol jsou umístěny na nosiči, u skládacích elektrokol za sedlovou trubkou. U všech horských, krosových, trekingových a jednoho modelu městského elektrokola jsou baterie plně integrované v rámu.

Baterie se během nabíjení zahřívají, je na tom něco špatného?

Ne, je to normální jev. Při procesu nabíjení a průchodu elektrického proudu se zahřívají všechny typy současných baterií. A nabíječky také.

Co je to paměťový efekt?

Traduje se, že paměťový efekt nastává, když je baterie znovu nabíjena, aniž by byla předtím zcela vybita. Baterie si pamatuje svou poslední zbytkovou kapacitu před jejím dalším nabíjením. Proto když dáte nabít baterie dříve, než je svým užíváním zcela vybijete, užitková doba baterie se bude snižovat. Baterie na našich elektrokolech (Li-Ion) nemají žádný nebo úplně zanedbatelný paměťový efekt.

Elektrokola

Má cenu baterii formátovat?

Tzv. formátování baterie (správně formování baterie) je cyklus, při kterém se provede úplné vybití a úplné nabití baterie. Toto se dříve provádělo kvůli paměťovému efektu, kterým staré baterie typu NiMH a NiCd trpěly. S příchodem nových Li-Ion a Li-Pol baterií už toto neplatí. Naopak, formátování Li-Ion a Li-Pol baterií je způsob, jak nejlépe zkrátit jejich životnost. Proto důrazně doporučujeme se formátování baterie elektrokola vyvarovat. Baterie ke všem našim elektrokolům jsou připraveny k provozu již z výroby.

Co to znamená samovybíjení baterií?

Jestliže je baterie po úplném nabití odložena bez užívání, začne postupně ztrácet svou energii. Hodnota samovybíjení u Li-Ion a Li-Pol baterií je velmi nízká, pohybuje se maximálně kolem 5% za měsíc při pokojové teplotě. Je dobré baterii jednou měsíčně zkontrolovat, a pokud klesla její kapacita pod 50%, dobít ji na cca 70%. Domněnka, že hluboké vybíjení prodlužuje životnost bateriových článků je hluboce zakořeněný nesmysl!

Co je to kapacita baterie a počet cyklů?

Kapacita nabíjecí baterie udává množství elektrického náboje, které je schopna baterie pojmout. Jednotkou je Ah (ampérhodina), takže baterie s kapacitou např. 10 Ah dokáže dodávat proud o velikosti např. 2A po dobu 5 hodin. Kapacita každého článku a tím i celé baterie článků stářím pozvolna klesá. Kapacita u baterií klesá dočasně také vlivem okolní teploty, proto při zimním provozu dochází k rychlejšímu vybíjení. Počet cyklů, které jsou udávány u baterií, garantuje její kapacitu po absolvování počtu cyklů na 70% původní hodnoty.

Jak zjistit výdrž baterie v elektrokole?

Informace o výdrži baterie si můžete jednoduše vypočítat z uvedených hodnot. Nejdříve vynásobte napětí baterie (V) a specifikovanými Ampér-hodinami (Ah) baterie. Tím získáte hodnotu Watt-hodiny (Wh) tedy V x Ah = Wh. Elektrokola u MTF mají vždy tuto hodnotu u baterií uvedenou. Nyní vydělte hodnotu Wh udávanou spotřebou elektřiny kola, která je udávána ve Wattech (W). Výsledkem je přibližná doba, po kterou bude baterie fungovat (například 360 Wh baterie / 250 W motor = 1,44 hodiny).
Z této hodnoty, ale nelze odvodit dojezd elektrokola, který je ovlivněn mnoha dalšími faktory. Navíc elektromotor není při jízdě využíván vždy na plný výkon.

Kde seženu novou baterii?

Pro všechny typy elektrokol MTF máme samozřejmě i náhradní baterie.  Jejich životnost je až sedm let, na starší typy baterií umíme udělat repase.

Repasování baterie pro elektrokolo

Provedení repase lithiové baterie elektrokola v podstatě znamená kompletní výměnu všech článků baterie za nové. Z důvodů dlouhodobého balancování článků a jejich různého napětí a kapacity nelze vyměnit pouze jeden nebo několik článků, vždy se mění celý obsah. Šetří se však náklady na novu elektroniku a obal baterie. Protože jsou u repase většinou využity články s větší kapacitou, než byly původní, většinou se kapacita celé baterie ještě zvýší.

Platí se nějaký recyklační poplatek za baterie?

Ano. Od 19. září 2009 je i v České republice plně implementována Směrnice 2006/66/EU o bateriích, formou zákona 297/2009 Sb.. Společnost Mountfield a.s je zapojena v kolektivním systému zpětného odběru přenosných baterií a akumulátorů na území ČR - ECOBAT. To zároveň znamená, že z každé prodané baterie v elektrokole je odveden tzv. Recyklační poplatek ve výši 10- 16 Kč (dle kapacity baterie).

Přihlásit se
Uživatel nepřihlášený
Registrovat