Elektrokola - slovník pojmů

Připravili jsme pro vás přehled a vysvětlení těch nejdůležitějších pojmů, speciálních funkcí a vlastností, které jsou důležité při výběru a použití elektrokola.

Baterie - typ a kapacita udává, jaký má elektrokolo dojezd, kolik nabízí dobíjecích cyklů nebo jakou má celkovou životnost. Baterie může být umístěna v rámu (plně nebo částečně integrovaná), na nosiči nebo za sedlovou trubkou (zejména u skládacích elektrokol). U elektrokol MTF si v rámci vyššího komfortu můžete u každého modelu vybrat z dvou typů baterií.


Brzdy - základní typy jsou klasické V brzdy, hydraulické kotoučové  a mechanické brzdy. U vyšších modelů kol (elektrokol) se setkáte s kotoučovými brzdami, které jsou buď mechanické nebo hydraulické. V případě kotoučových brzd je gumový špalek nahrazen brzdnou destičkou a místo ráfku je destička tlačena na kovový kotouč. Kotoučové brzdy mají vyšší brzdnou účinnost a větší odolnost proti blátu nebo  vodě. Méně se opotřebovávají.


Gripy - (nebo-li ručky, rukojeti) jsou umístěny na koncích řídítek a slouží k pevnému, bezpečnému a v neposlední řadě i k pohodlnému uchopení řidítek jezdcem.


Hlavové složení - je ložisko umístěné uvnitř hlavové trubky, které slouží k otáčení řídítek v rámu.


Kazeta - je souhrnný výraz pro zadní pastorky (ozubená kolečka), která jsou spojena v jeden celek. Každý pastorek v kazetě má jinou velikost a jiný počet zubů - tj. různé převody. Volí se podle terénu, v němž se pohybujeme, a také podle síly stylu jízdy.


Kliky -zprostředkovávají převod síly z pedálů na přední ozubená kola (pastorky). Kliky fungují na jednoduchém principu páky, který jezdci umožňuje (a usnadňuje) jízdu na kole (elektrokole).


Max. dojezd - udává vzdálenost v kilometrech kterou je možné ujet při phonu elektrokola motorem. Skutečný dojezd závisí především na hmotnosti jezdce, terénu, způsobu jízdy a protivětru.


Motor - elektromotor je spolu s baterií  nejdůležitější součástí elektrokola. Podle umístění na kole rozlišujeme motory středové a zadní, hlavně dříve se používaly i motory přední. Elektrokola MTF nabízejí středové nebo zadní motory. Výhodou středového motoru je optimální vyvážení, přesné a citlivé dávkování výkonu, plynulá jízda, která je úspornější oproti kolům s motorem v zadním náboji. Hodí se pro sportovnější styl jízdy. Zadní motor se skvěle hodí pro jízdu v rovinatém terénu, při které nevyžaduje tak velkou frekvenci šlapání. 


Ovládání - na LCD nebo LED displeji Je umístě na řídítkách a ovládá se pomocí tlačítek, jimiž přidáváte či ubíráte sílu motorové asistence. Displej zobrazuje informace o stavu baterie, spotřebě energie a ukazuje Vám i aktuální úroveň asistence. Zároveň funguje navíc jako klasický cyklopočítač - uazuje aktuální rychlost, ujetou vzdálenost, průměrnou rychlost, čas a další.


Průměr kol - uvádí se rovněž v palcích ("). Pro výběr rozměru kola je důležitá výška jezdce, styl jízdy a terén, ve kterém plánujete jezdit.  Kola s větším rozměrem (zejména 29 ") snáz překonávají překážky, mají lepší stabilitu a hodí se hlavně do terénu. Jsou vhoodná pro jezdce, kteří ovládají techniku jízdy. Najdete je hlavně u horských elektrokol (kol). Na jedno šlápnutí ujedete větší vzdálenost a můžete využít efekt setrvačnosti. Stejně jako výběr rámu, i velikost kol konzultujte se specialistou. Doporučení: jezdci s výškou nad 180 cm by měli vyzkoušet rozměr 29". Velikost 26" je spíše pro osoby menšího vzrůstu, u elektrokol MTF tento průměr kol používáme u městských modelů. 


Přehazovačka - (též měnič) je velmi namáhaný komponent na jízdním kole (elektrokole) umístěný na zadní části rámu a stará se o přehazování (měnění) jízdních rychlostí. Ovládá se páčkami na řídítkách.


Přesmykač - (též přesmyk, přední měnič) je umístěn ve střední části rámu kola a stará se o změnu jízdní rychlosti. Ta je docílena změnou polohy řetězu.


Pláště - patří mezi nejdůležitější komponenty na jízdním kole (elektrokole). Zprostředkovávají styk mezi zemí a kolem. Nezanedbatelně se podílí na bezpečné jízdě na kole. Když začne jezdec brzdit, záleží právě na pláštích, jak moc úspěšně a jak rychle kolo zastaví. U pláště záleží na rozměru, odolnosti proti defektu, vybírat můžete z řady vzorků.  Na elektrokolech MTF najdete výhradně značkové pláště Schwalbe a Maxxis.


Pedály - na kolo (nebo-li šlapky) lze rozdělit na dvě základní skupiny: klasické pedály (volné uchycení boty k pedálu) a nášlapné pedále (pevné uchycení boty k pedálu.


Představec - slouží k uchycení řidítek ke sloupku vidlice, která je provlečena (uchycena) rámem kola. Tím, že jsou řidítka uchycena k vidlici kola, je možné předním kolem otáčet/zatáčet (doprava/doleva).


Rám - má zásadní vliv na chování kola (elektrokola) a Váš pocit z jízdy. Z hlediska komfortu jízdy je klíčová i geometrie rámu. Rámy elektrokol MTF jsou vyrobeny z kvalitní slitiny hliníku (duralu).  Mají výbornou geometrii, tuhost a nízkou váhu. 


Rychlost - na české vozovky a cyklostezky smí pouze elektrokola s motorem o výkonu 250 W (max. 500 W) a maximální rychlosti s podporou elektromotoru do 25 km/h.


Ráfky - jsou nedílnou součástí jízdního kola (elektrokola). Slouží pro usazení pláště s duší a jsou nosným prvkem celého kola. Ráfek umožňuje přenos energie mezi jezdcem a zemí. U všech elektrokol MTF se setkáte s dvoustěnnými hliníkovými ráfky.


Řazení - (též řadící páčky) je umístěno na řidítkách jízdního kola. Řazení na kolo má podobu páček nebo otočného mechanismu kterými ovládáte přehazovačku a přesmykač, které se starají o změnu rychlosti.


Řetěz - patří mezi velmi namáhané části kola (elektrokola). Přenáší sílu z předních pastorků (které jsou součástí klik na kolo) na zadní pastorky a tím je zajištěn pohyb kola. Podle počtu zadních pastorků (kazety), je třeba zvolit i vhodný řetěz.


Sedlovka - slouží primárně k upevnění sedla do rámu kola. Díky sedlovce je možné sedlo různě polohovat – nahoru nebo dolů, posouvat sedlo dopředu dozadu nebo ho naklonit. U dražších modelů se můžete setkat i s teleskopickou sedlovkou, kterou ovládáte páčkou místěnou na řídítkách. V řadě elektrokol MTF ji najdete na celoodpruženém modelu Xtreme 9.1.


Sedlo - je částí kola (elektrokola), která nejvíce a hlavně nejcitelněji přichází do kontaktu s tělem. Špatné nebo nevhodné sedlo pro vaši postavu, styl jízdy a typ kola se Vám záhy vymstí – výrazné sníží komfort z jízdy a dlouhodobé používání špatného sedla může vést až ke zdravotním potížím. Klíčovým parametrem je šířka sedla a také jeho tvrdost. Musíte zohlednit frekvenci vašeho ježdění (sportovní, rekreační) i terén, v němž se pohybujete.


Typ elektrokola

Městská elektrokola - vhodná na silnice a zpevněné komunikace a uzpůsobená pro pohodlné sezení a rekreační ježdění.  
Trekingová elektrokola - vhodné pro milovníky delších, ale pohodových výletů, zejména po cyklostezkách a zpevněných cestách. Výborně sedí i na silnici, ale nejsou vhodná do těžkého terénu.
Krosová elektrokola - zvládnou lehčí terén i silnice. Díky užším plášťům je jeich využití hodně široké. Dají se na ně připevnit i blatníky nebo nosiče.
Horská elektrokola - určená do náročnějších terénů, ale bez problému s nimi můžete jezdit i po cyklostezkách a neztratí se ani na silnici. 
Skládací elektrokola - ideální do měst nebo vesnic. Vejdou se všude, prokličkují  provozem, snadno je během chvilky složíte do kufru i malého osobního auta. Vhodné i do karavanů k cestám na dovolené.

Velikost rámu - se volí podle výšky jezdce. Nejčastěji se udává v palcích (“). Všeobecně je doporučováno, že se velikost rámu se volí tak, aby cyklista stojící obkročmo nad kolem měl horní rámovou trubku cca 5cm pod rozkrokem. Pro snadnější výběr vhodné velikosti kola, jsme pro Vás připravili tabulku.

Banner_tabulka_velikosti_kola_700x240.jpg

Vidlice - se nachází v přední části kola a slouží k upnutí předního kola. Odpružená vidlice výrazným způsobem tlumí nárazy a vyplatí se tak zejména v těžkém terénu.

Přihlásit se
Uživatel nepřihlášený
Registrovat