Elektrokola - nejčastější dotazy

Elektrokolo je v podstatě klasické jízdní kolo. Jen Vám s jeho pohonem pomáhá elektromotor a dobíjecí akumulátorová baterie. To je srdce elektrokola, které Vás žene kupředu. Zároveň jsou to dvě nejdražší součásti elektrokola. Kvůli tomu jsou dražší, než klasická jízdní kola. Jinak na elektrokole najdete vše, na co jste zvyklí u běžných jízdních kol. Včetně přehazovačky, odpružené vidlice a dalších komponentů. Na elektrokole musíte šlapat, ale vždy se můžete spolehnout na podporu elektromotoru. V podstatě záleží jen na Vás, jak velkou asistenci budete chtít využít.

Jaký má elektrokolo dojezd na jedno nabití?

Dojezd je určen množstvím energie „uskladněné“ v baterii. Při baterii s parametry 36 V a 20,3 Ah máte k dispozici 730 Wh. Tato energie stačí na dojetí cca 150-180 km (u tohoto typu baterie). Rozptyl dojezdu je poměrně velký, což je způsobeno podmínkami, za jakých je elektrokolo provozováno. Zásadní vliv na dojezd mají následující faktory: hmotnost jezdce, profil terénu, stupeň úrovně podpory elektromotoru, styl jízdy, povrch vozovky. Dalšími faktory ovlivňujícími dojezd jsou protivítr, nahuštění pneumatik, okolní teplota, způsob využití přesmykače a přehazovačky apod. Námi uváděné hodnoty dojezdu jsou spíše u dolní hranice možnosti elektrokola MTF – i 120 kg vážící cyklista dosáhne minimálně dolní hranice dojezdu. 

       

Jaké baterie jsou v elektrokolech MTF?

Značkové a odzkoušené baterie Samsung LG s technologií Li-Ion (stejná technologie jako v bateriích používaných v mobilních telefonech nebo přenosných počítačích). Elektrokola MTF nikdy nepoužívají baterie na bázi olova (jako autobaterie). Technologie Li-Ion je velmi bezpečná a baterie tohoto typu nemají „paměťový efekt“, což umožňuje pohodlné dobíjení baterie v kterémkoli okamžiku. U každého elektrokola MTF navíc můžete v rámci vyššího komfortu vybírat ze dvou typů baterií. 

Kolik stojí nabití baterky a jak dlouho to trvá?

Jedno nabití vybité baterie do plného stavu trvá cca 6-8 hodin. Spotřeba energie je minimální, tudíž jedno nabití Vás stojí cca 2 – 3 koruny! Jakým jiným dopravním prostředkem ujedete 150 km za tyto peníze? 

Je třeba nabíjet baterii po každé jízdě?

Ne. Baterie má po plném nabití určitou kapacitu. Řekněme, že tato kapacita Vám stačí na 120 km jízdy. Pokud jedete např. do práce 15 km, a z práce dalších 15 km zpět, pak Vám baterie vydrží na tři až čtyři dny. Není tedy třeba nabíjet po každé jízdě.

Jak se mám starat o baterii v zimě?

Neskladujte baterii v mrazu (např. v nevyhřívané garáži). Baterii nejlépe svědčí pokojová teplota. Pokud v zimě na svém elektrokole nejezdíte, pak uskladněnou baterii jednou za 2 měsíce nabijte (přesto, že jste ji mezi tím nepoužili). Prodloužíte takto životnost baterie. Pokud chcete jezdit i v chladném nebo mrazivém počasí, pak klidně můžete. Počítejte ovšem s tím, že při nízkých teplotách se Vám dojezd na jedno nabití sníží. 

Není elektrokolo příliš těžké?

Elektrokola MTF jsou postavena na kvalitních hliníkových rámech a používají klasické cyklistické komponenty. Stejně jako klasická kola. Elektrokolo má navíc jen motor a baterii, což navýší hmotnost cca o 4,5 – 6 kg. Obava z vyšší hmotnosti elektrokola je naprosto zbytečná, jelikož motor Vám pomáhá tak významně, že hmotnost nehraje při jízdě žádnou roli. A pokud potřebujete kolo vést, pak využijte tlačítka pro jízdu bez šlapání s rychlostí chůze (do 6 km na hodinu). 

      

Co když mi elektrokolo zmokne?

Elektrokola MTF jsou vybavená voděodolným elektrickým systémem, tudíž můžete klidně jezdit i za deště a nemusíte se bát běžného zmoknutí. 

Liší se údržba elektrokola od údržby obyčejného jízdního kola?

Příliš ne. Elektrické komponenty jsou v podstatě bezúdržbové. Je ovšem třeba pamatovat, že v zimě potřebuje baterka nabít minimálně jednou za 2 měsíce (i když na kole nejezdíte!). Při mytí kola pak pamatujte, že tlaková voda (VAP) může poškodit elektrodíly. Umyjte je tedy pomocí hadříku a vysušte. Pokud jezdíte v zimě, pak kolo častěji čistěte. Posypová sůl, která zůstane na nevyčištěném kole, může způsobovat korozi a špatný kontakt elektrodílů. 

Jaká je životnost baterie?

Baterie použité v elektrokolech MTF mají životnost 500 – 900 nabíjecích cyklů (podle typu). Znamená to, že baterii můžete nabít 500 krát (případně 900 krát) aniž by se významně snížila její kapacita. Poté se kapacita baterie začne postupně snižovat (znáte to např. z mobilních telefonů). Snížení kapacity baterie nemá vliv na výkon elektrokola, pouze se Vám může snížit dojezd na jedno nabití. Pokud ovšem předpokládáme, že velmi aktivní cyklista ujede za rok cca 6 000 km (kdo z nás to ujede?), pak nabíjíte 100 x za rok. Při tomto velmi vysokém využití elektrokola Vám baterie stačí na cca 5 let a dojezd na jedno nabití se významně nesníží. 
  
      

Jak můžu prodloužit dojezd na jedno nabití?

Udržujte své kolo v dobrém stavu: proveďte klasický servis, dohustěte pneumatiky, promažte řetěz, středy, přehazovačku. Při jízdě používejte přesmykač a přehazovačku nastavené na správné převody. Pokud chcete mít extrémní dojezd, můžete své elektrokolo vyavit třeba nejsilnější integrovanou baterii na našem trhu značky LG s kapacitou 24,5 Ah. S touto baterii ujedete až 210 km na jedno nabití. Tento typ baterie můžete mít k horským a krosovým elektrokolům řady 7.1.  

Odkud je značka elektrokol MTF?

MTF je česká značka elektrokol. Kola MTF jsou sestavená tak, aby ve své třídě představovala to nejlepší na trhu. Všechny použité komponenty jsou značkové a kvalitativně prověřené. 

Elektrokolo a legislativa

Aby bylo možné jezdit na silnici, musím elektrokolo nějak registrovat nebo přihlašovat?
Ne. Z pohledu Zákona o provozu na pozemních komunikacích je na ně pohlíženo jako na klasická jízdní kola. Musí však splňovat podmínky jako je povinná výbava (odrazky), osvětlení pro jízdu za snížené viditelnosti, existence výrobního čísla a hlavně jmenovitý výkon motoru do 250 W, maximální rychlost s využitím asistence 25 km/h a hmotnost elektrokola do 40 kg. Vše z toho elektrokola MTF bez problémů splňují.

Elektrokolo bez omezení rychlosti/elektrokolo a jeho odblokování/rychlost/omezovač rychlosti

V případě použití odblokování omezovače rychlosti není možné elektrokolo použít na pozemních komunikacích (včetně pozemních komunikací určených výhradně pro cyklisty nebo pro cyklisty a chodce). Úpravou elektrokola na zvýšení rychlosti při užití asistence může navíc dojít k nadměrnému opotřebení baterie a motoru, ke ztrátě záruky a k poškození výrobku. Prodejce nenese odpovědnost za jakékoli škody spojené s instalací a používáním zařízení.

Elektrokolo s motorem BOSH

Jedná se o to nejlepší, co můžete na elektrokole mít. Motory BOSCH představují absolutní světovou špičku. Pro rok 2020 přišel Bosch s novinkou v podobě motorů čtvrté generace a silnějších baterií PowerTube. Motory Performance Line CX a Performance Line řady 2020 jsou výkonnější než jejich předchůdci. Zlepšil se i výkon jednotlivých úrovní podpory. Nové motory jsou i citlivější a dodávají vždy nejoptimálnější sílu v daném režimu asistence. Bosch s novými motory vsadil i na velký převodník s 38 zuby. Díky němu neklade motor v případě jízdy bez asistence téměř žádný odpor a dá se přirovnat k jízdě na klasickém kole.

Elektrokolo a voda

Když vás na výletě chytne déšť, nemusíte kvůli tomu hned stavět a schovávat se. Vaše elektrokolo menší déšť nijak neohrozí. Motor i baterie jsou dobře ukryty. Ale primárně se doporučuje nejezdit v prudkém dešti, neprojíždět hluboké kaluže ani hluboké brody. V případě kondenzace vlhkosti v oblasti řídící jednotky dojde k odpojení elektroniky do doby, než kompletně vyschne.

Elektrokolo jízda bez baterie

Na elektrokole můžete normálně šlapat i bez použití asistence. Elektrokola se zadním nábojovým motorem nekladou téměř žádný odpor, protože jsou vybavena volnoběžkou. Středový motor klade v případě jízdy bez asistence nepatrný odpor soukolí. Absolutně nejlíp vychází v tomto směru motory Bosch nové generace. Díky většímu převodníku a konstrukci je u nich odpor minimální.

Umístění baterie

Na elektrokolech MTF je je většina baterií plně integrovaných v rámu. U městských kol jsou převážně na nosiči, u skládacích za sedlovou trubkou.

Jízda do kopce

Na elektrokole se díky asistenci dostanete i do míst, které byste pomalu ani nevyšli a ve stoupání předjedete i trénovaného cyklistu jedoucího na klasickém kole. Samozřejmě, že při asistenci v kopci spotřebujete větší množství energie a úměrně tomu se zkracuje i dojezd. Když vyrážíte s elelektrokolem často do kopců, je zvlášť důležité vsadit na silnou baterii.

Jak zabezpečit elektrokolo proti krádeži

Baterie je v elektrokole uzamčena a bez použití klíčky ji nelze vyjmout. Klíče vozte pokaždé s sebou!!! Elektrokola se zadním nábojovým motorem a středovým motorem MAX Drive se navíc dají uzamknout heslem na displeji. Bez znalosti čtyřmístného kódu nikdo jiný elektrokolo nepustí. Třetí způsob je uzamčení klasickým spirálovým zámkem.

Proč se nedobíjí baterie, když šlapu?

Elektrokola MTF nemají rekuperaci, stejně jako dalších 98 procent elektrokol na trhu. Tím, že se baterie permanentně nabíjí a vybíjí, zkracuje se výrazně její životnost. Navíc efektivity toho systému se pohybuje někde mezi 5-10 procenty. Například když jedete z kopce, tak Vám brzdí kolo. Protože je to systém neefektivní, rozhodli jsme se jít cestou vyšší kapacity baterií.

Jak se mám o elektrokolo starat?

Udržovat ho v čistotě, mazat řetěz, doporučujeme buď posezonní nebo předsezonní servis v našich značkových servisech. Garanční servis, který byste měli absolvovat po najetí 200-300 km, je u elektrokol MTF zdarma. Rozhodně elektrokola nemyjte vysokotlakým čističem, jen hadicí. Běžnou údržbu asi zvládne každý zručnější cyklista, pokud si nejste jisti, svěřte svůj stroj do rukou odborného servisu. Pokud je závada na motoru či baterii, automaticky vyhledejte servis.

Píchnul jsem duši u elektrokola, co mám dělat?

Určitě je vhodné vozit náhradní duši i lepení. Oprava defektu či výměna duše je stejná jako na klasickém kole, pokud máte elektrokolo se středovým motorem. U modelů se zadními motory je nutné rozpojit svorkovnicice motorového kabelu, který vede pod řetězem. Pak s pomocí klíče č. 18 sundat zadní kolo a provést zalepení či výměnu duše. U elektrokol MTF používáme pláště s vyšší ochranou proti defektu
 

Přihlásit se
Uživatel nepřihlášený
Registrovat