Elektrokola - nejčastější dotazy

Elektrokolo je v podstatě klasické jízdní kolo. Jen Vám s jeho pohonem pomáhá elektromotor a dobíjecí akumulátorová baterie. To je srdce elektrokola, které Vás žene kupředu. Zároveň jsou to dvě nejdražší součásti elektrokola. Kvůli tomu jsou dražší, než klasická jízdní kola. Jinak na elektrokole najdete vše, na co jste zvyklí u běžných jízdních kol. Včetně přehazovačky, odpružené vidlice a dalších komponentů. Na elektrokole musíte šlapat, ale vždy se můžete spolehnout na podporu elektromotoru. V podstatě záleží jen na Vás, jak velkou asistenci budete chtít využít.

Jaký má elektrokolo dojezd na jedno nabití?

Dojezd je určen množstvím energie „uskladněné“ v baterii. Při baterii s parametry 36 V a 15,4 Ah máte k dispozici 554 Wh. Tato energie stačí na dojetí cca 110-150 km (u tohoto typu baterie). Rozptyl dojezdu je poměrně velký, což je způsobeno podmínkami, za jakých je elektrokolo provozováno. Zásadní vliv na dojezd mají následující faktory: hmotnost jezdce, profil terénu, stupeň úrovně podpory elektromotoru, styl jízdy, povrch vozovky. Dalšími faktory ovlivňujícími dojezd jsou protivítr, nahuštění pneumatik, okolní teplota, způsob využití přesmykače a přehazovačky apod. Námi uváděné hodnoty dojezdu jsou spíše u dolní hranice možnosti elektrokola MTF – i 120 kg vážící cyklista dosáhne minimálně dolní hranice dojezdu.

Elektrokola

Jaké baterie jsou v elektrokolech MTF?

Značkové a odzkoušené baterie Samsung s technologií Li-Ion (stejná technologie jako v bateriích používaných v mobilních telefonech nebo přenosných počítačích). Elektrokola MTF nikdy nepoužívají baterie na bázi olova (jako autobaterie). Technologie Li-Ion je velmi bezpečná a baterie tohoto typu nemají „paměťový efekt“, což umožňuje pohodlné dobíjení baterie v kterémkoli okamžiku.

Kolik stojí nabití baterky a jak dlouho to trvá?

Jedno nabití baterie trvá cca 3- 4 hodiny. Spotřeba energie je minimální, tudíž jedno nabití Vás stojí cca 2 – 3 koruny! Jakým jiným dopravním prostředkem ujedete 110 – 160 km za tyto peníze?

Je třeba nabíjet baterii po každé jízdě?

Ne. Baterie má po plném nabití určitou kapacitu. Řekněme, že tato kapacita Vám stačí na 120 km jízdy. Pokud jedete např. do práce 15 km, a z práce dalších 15 km zpět, pak Vám baterie vydrží na tři až čtyři dny. Není tedy třeba nabíjet po každé jízdě.

Jak se mám starat o baterii v zimě?

Neskladujte baterii v mrazu (např. v nevyhřívané garáži). Baterii nejlépe svědčí pokojová teplota. Pokud v zimě na svém elektrokole nejezdíte, pak uskladněnou baterii jednou za 2 měsíce nabijte (přesto, že jste ji mezi tím nepoužili). Prodloužíte takto životnost baterie. Pokud chcete jezdit i v chladném nebo mrazivém počasí, pak klidně můžete. Počítejte ovšem s tím, že při nízkých teplotách se Vám dojezd na jedno nabití sníží.

Není elektrokolo příliš těžké?

Elektrokola MTF jsou postavena na kvalitních hliníkových rámech a používají klasické cyklistické komponenty. Stejně jako klasická kola. Elektrokolo má navíc jen motor a baterii, což navýší hmotnost cca o 4,5 – 6 kg. Obava z vyšší hmotnosti elektrokola je naprosto zbytečná, jelikož motor Vám pomáhá tak významně, že hmotnost nehraje při jízdě žádnou roli. A pokud potřebujete kolo vést, pak využijte tlačítka pro jízdu bez šlapání s rychlostí chůze (do 6 km na hodinu).

Elektrokola

Co když mi elektrokolo zmokne?

Elektrokola MTF jsou vybavená voděodolným elektrickým systémem, tudíž můžete klidně jezdit i za deště a nemusíte se bát běžného zmoknutí.

Liší se údržba elektrokola od údržby obyčejného jízdního kola?

Příliš ne. Elektrické komponenty jsou v podstatě bezúdržbové. Je ovšem třeba pamatovat, že v zimě potřebuje baterka nabít minimálně jednou za 2 měsíce (i když na kole nejezdíte!). Při mytí kola pak pamatujte, že tlaková voda (VAP) může poškodit elektrodíly. Umyjte je tedy pomocí hadříku a vysušte. Pokud jezdíte v zimě, pak kolo častěji čistěte. Posypová sůl, která zůstane na nevyčištěném kole, může způsobovat korozi a špatný kontakt elektrodílů.

Jaká je životnost baterie?

Baterie použité v elektrokolech MTF mají životnost 500 – 900 nabíjecích cyklů (podle typu). Znamená to, že baterii můžete nabít 500 krát (případně 900 krát) aniž by se významně snížila její kapacita. Poté se kapacita baterie začne postupně snižovat (znáte to např. z mobilních telefonů). Snížení kapacity baterie nemá vliv na výkon kola, pouze se Vám může snížit dojezd na jedno nabití. Pokud ovšem předpokládáme, že velmi aktivní cyklista ujede za rok cca 6 000 km (kdo z nás to ujede?), pak nabíjíte 100 x za rok. Při tomto velmi vysokém využití elektrokola Vám baterie stačí na cca 5 let a dojezd na jedno nabití se významně nesníží.

Jak můžu prodloužit dojezd na jedno nabití?

Udržujte své kolo v dobrém stavu: proveďte klasický servis, dohustěte pneumatiky, promažte řetěz, středy, přehazovačku. Při jízdě používejte přesmykač a přehazovačku nastavené na správné převody. Pokud chcete mít extrémní dojezd, vybavte své kolo silnější baterii (např. 17,4 Ah - za příplatek). S touto baterii ujedete až 160 km na jedno nabití. Doporučujeme zvážit, jestli opravdu potřebujete takový dojezd. Jak dlouhé etapy jezdíte na kole nyní? Opravdu „usedíte“ na kole 6 hodin souvislé jízdy? Pamatujte, že můžete s sebou vozit nabíječku a během pauzy v hospůdce můžete baterku lehce dobít. Z našich zkušeností vyplývá, že dojezd cca 60 až 80 km je v naprosté většině případů i u aktivních cyklistů opravdu dostačující.

Odkud je značka elektrokol MTF?

MTF je česká značka elektrokol. Kola MTF jsou sestavená tak, aby ve své třídě představovala to nejlepší na trhu. Všechny použité komponenty jsou značkové a kvalitativně prověřené.


Zobrazit elektrokola